Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

(ne)Rady začínajícím spisovatelům.

Před několika dny, pod náhlým a ojedinělým přílivem zdravého sebevědomí, jsem se rozhodl, že poskytnu několik rad budoucím kolegům a kolegyním, začínajícím s tvůrčím psaním.

Proč ne? Vždyť už „píšu“ skoro dva měsíce.
Usedl jsem k počítači, provedl krátké dechové cvičení, srdce se mi rozbušilo vzrušením.
Zřetelně jsem si uvědomil mohutnost mé dobroty a vůle pomoci budoucím kolegům a kolegyním v psaní dosáhnout nominací na cenu pana Pulitzera.
„Uf.“
Tak, a kde začít?
Dobrota a vůle můj prosebný pohled neopětovaly.
„My česky neumíme a sloh nám vlastní není,“ shodně mi utrousily do vědomí.
Najednou jsem si vzpomněl na svůj debilníček, promiňte, zápisníček.
Ano, tam si přece vše zapisuji, zážitky, postřehy, situace, citáty, nápady, dluhy; pardon, dluhy sem nepatří.
O své hlavě vím, že se v ní nic dlouho neudrží. Vidím něco hodně zajímavého, ale ouha, po hodině netuším, co jsem to vlastně viděl.
Říkáte, že jste na tom lépe? Závidím vám.
Zápisníček mám v evakuačním zavazadle hned navrchu, co kdyby hořelo, nebo tak něco?
A víte co? Debilníček mu říkat nebudu. Velcí psavci ho nazývají Umělecký zápisníček. A také o něm někdy tvrdí, že takový zápisníček je bankou s nejvýhodnějším úrokem. Ani nevím, kdo všechno to tvrdil – Breton, Sepúlveda, Hemingway? To je jedno. Hlavně, že je to pravda.
Počkejte, co v něm vlastně mám?
„Co dělá člověka člověkem? Síla lidského srdce.“
To je hezké, kde jsem to jen četl?
Nebo tady:
„Daruj jednou, dostaneš dvakrát.“
„ Neber to příliš vážně, ale ber to dostatečně vážně.“
„ Buď sentimentální, ale ne příliš, neždímej z čtenáře slzy za každou cenu.“
„ Piš věcně, nepřikrášluj - věř síle svého příběhu.“
„Spisba je obrácená četba.“ (kde jsem toto vyhrabal?)
„Využij čas čtenáře tak, aby se o něj necítil obrán.“
„ Dej čtenáři alespoň jednu postavu, se kterou by se mohl ztotožnit.“
„ Každá postava by měla něco chtít, i kdyby to měla být jen sklenice vody.“
„ Nemusíš být vtipný, ale nesmíš nudit.“
To je taky pěkné, hm.
„ Začni tak blízko konci, jak to jen jde.“
„ Buď sadista. Ať jsou hlavní postavy sebevíc nevinné a roztomilé, zařiď, aby se jim dály strašlivé věci. Jedině tak čtenář pozná, z jakého jsou těsta.“
„ Piš k potěšení jen jediné osoby. Pokud se zkusíš zavděčit celému světu, tvůj příběh to zabije.“
„ Dej čtenářům nejdříve co nejvíce informací. K čertu s napětím. Čtenáři by měli vědět dost o tom, co, kde a kdy se děje, aby v případě, že krysy sežerou poslední stránku, mohli příběh dokončit sami.“
„Čtenáře nasyť, nepřesyť, příliš dobrého k zvracení nutí.“
Podívejte, co všechno jsem si zapsal. Nebudu skromný, něco jsem i já vymyslel.
Nebo tady:
„ Každé slovo, věta musí mít jeden z techto dvou účelů: poodhalit postavu nebo posunout příběh.“
„Čeština je když…“
„Když do země, tak ode mě.“ (že by reklama na pohřební službu?)
„Ohňové vzpláli.“ (…koncovky někdy hezky oživují.)
Ano, to je ono, tady začneme, souhlasíte? Děkuji.
Ale nejdříve si odpočinu, hodinku, dvě, to víte, není mi dvacet.
Potom po sobě několikrát přečtu to, co jsem pro vás již napsal. Znám se.
Víte, kolik blbostí jsem napsal tzv. horkým perem? Narychlo? A jak jsem se červenal, když jsem napsané četl za týden? Na opravy bylo pozdě, zkuste donutit Zarkena, ať nečte senioreckovu prvotinu, zvláště, když trůní na zaslouženém odpočívadle s notebookem na koleni.
A hele, mrška čárka nikde, šup tam s ní; no tak, co ten ypsilon v mém vědomí? Honem změknout!
Také po sobě několikrát kontrolujete, co jste napsali?
Nemusíte? Já ano.
To víte, není mi dvacet.
*
Chodili jste do školy? Vyučovali vás v ní češtině? To je dobře, protože pan Pulitzer znalost mateřského jazyka nekompromisně vyžaduje. A pokud jste v hodinách ČJ spali, tak jako někdy já, nezoufejte.
Já jsem si pořídil Pravidla českého pravopisu za 99 Kč.
Možná nemáte peníze, nevadí, když se tatínek nedívá, šup na internet a hele, Pravidla českého pravopisu on-line, kuk.
A když tatínek není nakloněn výhodám globální komunikace, také nezoufejte, v místních knihovnách internet je, a hodné slečny, a hezké, a vůbec… v knihovně je fajn.
No uznejte, lýbyla bi se vam takto napsana vjeta?
Mně tedy ne.
A pan Pulitzer?
Zesnul by ve dvaceti. Budiž mu země lehká.
*
Odstavce.
Rád dělám odstavce.
V opačném případě je všechno jeden velký guláš.
Kdo se v tom má vyznat?
Že ano?
Každá myšlenka, ucelená nitka děje, podsestava sestavy (chcete-li, technici), musí mít u mě svůj odstavec.
Mám rád odstavce.
*
Také hodně čtete? Já ano. Doma mám komůrku (pravda, je určena k něčemu jinému), a tam si čtu. Stále čtu.
Když máme k jídlu krupičnou kaši, čtu dlouho a rád. Jen pořád nevím, zda mi manželka povolí komůrku zvětšit.
Víte, co jsem zjistil? Když čtu? Že už nedělám tolik chyb, jako dříve. Díky knížkám a novinám jsem získal jistou stylistickou obratnost – pan Viewegh by jistě řekl: „nenásilně nasál základní principy psaní“.
A moje slovní zásoba? Měli byste vidět, jak doma „koukaj“, když to rozbalím u televize.
„Tati, chtěl bys jít do milionáře?“ navrhla jednou dcera, dokonce.
K něčemu se vám přiznám, nikde to na mě neříkejte, slibujete? Vlastní cestu v psaní jsem ještě neobjevil, takže napodobuji své oblíbené autory. Že je to zakázané? Kdo to řekl? Není, nebojte se.
Lidé, čtěte!
*
Několikrát jsem diskutoval se zkušenými psavci o tom, jak se literárním dílům pořizují názvy.
Byli byste překvapeni, kolik různých názorů na tento literární úkon vládne. Kolik existuje způsobů i technik provedení.
Napadla mě otázka: „Co bylo dříve? Vejce, nebo slepice?”
Víte? Nevíte. Já to také nevím. (Ale mám svou tajnou teorii.)
Já osobně zadávám dílu název úplně nakonec.
A věřte, někdy mám s názvem velké potíže. Často větší, než s psaním obsahu.
Podle mého názoru musí název, titul, titulka, chcete-li, udeřit, zaujmout, vzbudit zvědavost, zalíbit se, i proto, že naše jméno či pseudonym čtenáři nic neříká. No schválně, seniorecek. Nic? Ani se vám nedivím. Ale názvem díla se pokusím vzbudit zvědavost, kdo to ten seniorecek je?
„Četl/a jsi to od něj? Čoveče, to není špatný.”
A hele, drápek se zatnul.
A tím se pomalu dostaneme k symbióze názvu s obsahem.
„Příběh může mít jedinou přednost: vzbudí zvědavost, co bude dál. Příběh může mít jedinou chybu: nevzbudí zvědavost, co bude dál.“
Nebo:
„Musíme v čtenáři vzbudit dost zvědavosti, aby sám pořád hádal, co se asi stane. A jako autoři ho musíme doběhnout, protože se stane něco jiného.“
Tyto chytrosti řekli pánové E. M. Forster a Frank Daniel. Pravda je, že jsem je trošičku upravil k naší potřebě.
Ale cítíte? To je přece to, oč tu běží.
V této souvislosti jsem si vzpomněl na jedno hezké slovo – čtivost. (Díky, komůrko.)
Čtenář se, podle mého názoru, nesmí nudit, musí se bavit, musí se k dílu vrátit. S chutí vrátit.
Díla musí být čtivá.
No řekněte, není to krása, vědět, oč tu běží?
Na druhou stranu:
„Zcela nejhorší je, když je příběh předvídatelný, když daleko dopředu víme, co chce autor říct.“
Řekl také pan Frank Daniel.
*
Kritika.
Jak přijímat kritiku.
My, nováčci mezi autory, jsme na kritiku dost často velmi citliví, dělá nám potíže odloučit osobnost od díla.
Z vlastní zkušenosti jsem poznal, že osobní uraženost za kritiku díla není správná a škodí.
U jedné kritiky jsem dílo od své osobnost neodloučil. Uškodil jsem ale především sám sobě.
Sáhněme si na srdíčko, budou se všechna naše díla líbit opravdu všem – bez rozdílu věku, pohlaví, víry, politické příslušnosti?
Já, určitě i vy, všichni víme, že nikoliv. V opačném případě, zahoď tužku, psaní nehodný. :-)
Vždyť kritika je věc subjektivního vkusu.
Ani Bůh se všem lidem nezavděčí, natož my, psavci-elévi.
Kritizují staří, mladí, i ti, jež rádi nečtou; manželce se líbí červená knihovna, líbí se i manželovi, který tráví večery s fotbalem, nebo s hororem? Asi ne, že? Stále mějte na zřeteli, kdo vás kritizuje.
*
Určitě jsem všechny rady pro začínající spisovatele nevyčerpal, o odbornosti nemluvě, povolanější mě doplní, nebo nahradí, kdo ví?
Ale ty, můj budoucí kolego/yně, zkus přijmout rady k rozjezdu, vedoucí přímo na hvězdu… (To ten rozjezd mě vyprovokoval ke hvězdě.) Zkrátka věřím, že pokud si do vlastního Uměleckého zápisníčku tuto úvahu zapíšeš, hvězdu poznání a vědění vznikající při psaní nalezneme spolu velice brzy.
Já mám dva měsíce náskok. :-)
Hodně zdaru.

Autor: Svatopluk Votruba | středa 2.12.2009 14:29 | karma článku: 12,57 | přečteno: 2022x
  • Další články autora

Svatopluk Votruba

A měla jejich důvěru…

Hm, poněkud vzletný a snad i trošku teatrální název článku, řeknete si, ale já na něm (na názvu) trvám. Snad proto, že spočinutí na prahu mého stáří je teatrální? „Starý nejsem, když duše dítěte v hrudi mé přebývá...“ Hm, tak toto je vzletné. Šmarjá, nebudu sebe ani vás trápit složitostmi, které možná ani složité nejsou, raději vám budu vyprávět, proč vznikl tento článek a jak to všechno začalo.

4.12.2012 v 8:12 | Karma: 14,06 | Přečteno: 895x | Diskuse| Ostatní

Svatopluk Votruba

Když nebe do pekla spadlo

Označení cikáni nemá v úmyslu hanit a zesměšňovat příslušníky romské menšiny, je nutné k vykreslení a pochopení charakterů jednotlivých postav příběhů. Jakákoliv podobnost s postavami v ukázce je náhodná.

28.7.2011 v 8:00 | Karma: 11,76 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Ostatní

Svatopluk Votruba

Tak vám děkuji vládo, pane Kubice

Opět berete zase jen chudým. Nejsem přispěvatelem portálu iDNES/onaDnes hanlivými, radikálními a nespokojeným články, nemám na to prostě čas, ale nyní dělám výjimku. Dnes jsem si přečetl článek o konci Internetu zdarma ve veřejných knihovnách:

21.7.2011 v 8:00 | Karma: 22,97 | Přečteno: 1938x | Diskuse| Ostatní

Svatopluk Votruba

Rychlá adopce

Již dlouho sbírám laické i odborné poznatky, sleduji a studuji problematiku adopcí u nás, radami budoucím adoptivním rodičům se snad podílím na tom, aby některý malý kluk nebo holka prožili lepší dětství, než jsem měl třeba já, nebo řada dalších, kteří neměli to štěstí života v rodině.

19.7.2011 v 16:28 | Karma: 9,08 | Přečteno: 1224x | Diskuse| Ostatní

Svatopluk Votruba

Jsem z děcáku, no a co? Proč to teď tolik bolí?

Narodil jsem se v roce 1954. Na tu dobu se samozřejmě nepamatuji, ale tolik bych chtěl. Mnohé otázky by nebyly bez odpovědí. Jedno vím zcela určitě, jít do děcáku(rozuměj dětský domov) jsem se v den svých narozenin(byly mi dva roky) sám nerozhodl. Rozhodnutí učinili jiní lidé. Rozhodnutí, které mi tolik poznamenalo celý život. V dětském domově jsem strávil šestnáct roků.

17.7.2011 v 8:55 | Karma: 45,02 | Přečteno: 12323x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 55
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1721x
Jsem člověk, mám rád lidi, rád pro ně píšu, i tady:
http://www.povidky.asp2.cz
kdyby náhodou na blog idnes nenarazili. :)